Liv är rörelse, Rörelse är liv

Har du någonsin tänkt “vad det lever om här!”, eller kanske “det är så rörigt här i kyrkan, alla springer runt och barnen skriker! Ingen ro!” Det har jag gjort. Ibland kan dessa saker ta vårt fokus och dra ner gudstjänstupplevelsen en aning.

Rörelse och energi är liv. Nu pratar jag inte om new age eller något sånt, utan jag pratar om fysik. Ett batteri utan energi är dött när alla elektroner i batteriet har rört sig från ena sidan till andra sidan. Likadant med bränslet i en bil. Bränslet måste finnas, explodera inuti motorn och göra så att saker rör sig så att hjulen kan rulla. Utan detta blir bilen stillastående och livlös.

Rörelse behövs för att liv ska finnas. Blodet i våra ådror måste ständigt pulsera för att kroppen ska fungera. Lungorna måste ständigt fyllas med ny luft, det räcker inte med den gamla luften.

Ibland brukar jag tänka att det är för rörigt och mitt fokus försvinner och den här söndagen var inte lika bra som förra och allt sånt. Men utan rörelse dör vi. Utan rörelse för Jesus dör församlingen. det får för min del vara lite livat och rörigt och ibland lite energiskt, det betyder att det finns liv.

Och om det finns liv är det aldrig försent.