Vad har kyrkan att säga om #Metoo?

Jag sitter och följer den just nu trendande taggen #metoo. Ser att många av mina vänner låter detta budskap gå ut – att de har blivit sexuellt trakasserade på ett sätt eller annat.

I samband med det funderade jag lite på vad vi kyrkor och pastorer har att säga om det här? Jag började googla lite och hittade inte så mycket som jag hade hoppats. Det känns lite för tyst. Har inte kyrkan en röst? Har inte vi något att säga till alla dessa som blivit kränkta och illa behandlade? Vågar vi inte stå upp mot de som utnyttjar andra?

Sen kom min tröst. Jag hittade en “pastor” som har sagt något, visserligen under en tid långt innan trendande Twitter taggar. Jag pratar om Jesus. Såklart var och är han inte tyst utan talar ut mot denna form av ondska och förtryck.

”Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap. Om ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet. Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kommer till helvetet.” Matteusevangeliet 5:27-30

Jag tror inte att Jesus menar att en tanke av åtrå är detsamma som att sexuellt kränka någon, men han ger oss en insikt. Om vi inte förändrar vår tanke och vårt beteende i dessa frågor så får det allvarliga konsekvenser för de människor som vi utsätter för förtryck, men även för oss och våra själar.

Jesus visar att det börjar med tanken. Det vi tänker i vårt hjärta formar vårt liv. #metoo handlar inte bara om att förändra ett handlingssätt utan ett tankesätt. Vi måste rannsaka våra hjärtan och utrota alla frön till dessa tankar om sexuellt förtryck och ofredande. Därför är jag glad för taggen #metoo och det samtal som den startat. Kanske kan det samtalet förändra våra hjärtan.

Sen blir Jesus mer tydlig. Du som bär på dessa tankar måste göra allt du kan för att stoppa ditt beteende. Om din hand förleder dig – hugg av den. Om du som jag undrar varför vi pastorer varit så tysta i debatten hittills så finn tröst i detta – det var inte Jesus. Han sa att om du inte kan kontrollera din tanke och således din hand – hugg av handen. Bättre det än att utsätta andra för förtryck och din själ för evig plåga.

Till alla er som blivit utsatta: Jesus är er förespråkare. Högt och tydligt har han talat ut mot den här typen av förtryck. Han kom ju för detta – att ge de förtryckta frihet.

Till dig som förtryckt och utnyttjat: Det finns alltid nåd för den som ångrar och omvänder sig. Om du gör upp med din tanke och ditt beteende gör Jesus upp med din synd. Men ångrar du dig?