Fastan Text

Med Elimkyrkan
Måndag 18 mars – söndag 24 mars

Markusevangeliet 2:19-20

Jesus svarade: "Bröllopsgästerna kan väl inte fasta medan brudgummen är hos dem? Så länge de har brudgummen hos sig kan de inte fasta. Men det ska komma dagar när brudgummen tas ifrån dem, och då, på den dagen, kommer de att fasta.

Jesus talade om att det skulle komma en tid för hans lärjungar då de skulle fasta. Bön och fasta är en oerhörd kraft i den troendes liv. Kanske är du van vid att fasta eller så är du en av de många som aldrig har prövat. Vi vill ge dig möjligheten att under en tvåveckorsperiod gå in i bön och fasta tillsammans med oss i Elimkyrkan.

Fastan Händer

Då vi vet att det kan vara första gången för flera av er tänker vi oss att man anpassar det efter sin förmåga, det man själv är bekväm med. Nedan följer en modell som du kan använda dig av:

• Avstå något under fasteperioden som du i vanliga fall brukar göra. Använd gärna den tid som blir över till bön eller Bibelläsning.

• Avstå något som du brukar äta. Kanske en kaka på kaffet eller något annat speciellt som är en del av din kost. Varför inte två veckor utan sötsaker?

• Pröva på att helt avstå från mat. För dig som är ovan kan du testa att fasta en halvdag. Avstå frukost-lunch, eller lunch-middag. För dig som är van vid fasta kan du pröva en eller flera dagar utan mat.

Du kan ta och lyssna på en andakt varje dag. Här kan du ta del av Vardagsandakten från Elimkyrkan

Ta tid till att närma dig Gud i bön, bibelläsning, andakt.

Till dig som fastar helt utan mat vill vi påpeka vikten av att dricka ordentligt med vätska. Avstå inte heller från mat om du har allvarliga hälsoproblem. Om du fastar en längre period utan mat är det viktigt att du tänker på att börja äta försiktigt igen efter fastan. Ett tips för en längre fasta är att dricka lite buljong för att få i dig nödvändiga salter m.m. Lyssna till din kropp. Fastan är såklart alltid jobbig för kroppen, men om du upplever att du får hälsoproblem ska du genast avbryta din fasta.

Låt gärna denna fasta ha ett särskilt fokus på längtan efter att få SE Gud.