Det där med yta eller in- och utsida

Det här är det första blogginlägget på Elimkyrkans nya hemsida. Av flera olika skäl var tiden inne för oss att uppdatera och göra en förändring. När jag skriver det här så har jag precis kollat igenom den och lagt sista handen vid några ändringar innan publicering. Min reflektion? Vad snygg den är! Det är något som jag har känt under hela den här processen att vad fin den nya sidan blir. Så proffsig och lättnavigerad. Jag kan såklart inte ta åt mig all cred för det (snarare rätt så lite) utan många är det som har arbetat med det här och inte minst Webbson som hjälpt oss sätta ihop ramverket.

Ändå är det inte helt som det ser ut. Allt är faktiskt inte på plats än och det saknas lite här och lite där. Hela predikoarkivet är inte uppe än etc. Jag ska väl inte avslöja alla våra brister men mer saker kommer att läggas till allt eftersom. Det får mig att reflektera på en sak som Jesus sade

Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som rengör utsidan av bägaren och skålen, medan de inuti är fulla av vinningslystnad och omåttlighet. Du blinde farisé, gör först bägaren ren inuti, så blir också utsidan ren. Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent. På samma sätt visar ni upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fullt av hyckleri och orättfärdighet. Matt 23:25-28

Det där med yta är inte något nytt som har kommit först nu med sociala mediers intrång i våra liv utan redan på Jesu tid var det ett ämne för diskussion. De skriftlärda och fariséerna presenterade en väldigt vacker fasad för människor men Jesus såg rakt igenom den och bedömde deras inre. Bakom det vackra dolde sig en annan verklighet. Nu kanske jag ska stanna upp och säga något om att det inte fel med vackra fasader eller ytor och det tror jag inte heller att Jesus tycker. Men om fasaden är till för att dölja den verklighet som egentligen är då har vi hamnat i samma fälla som fariséerna.

Jesus förklarar för fariséerna att om man rengör insidan först så kommer även det yttre att bli vackert. Det är en resa inifrån och ut. Och visst är det så även vad gäller något så trivialt som en hemsida? Om det bakom den snygga layouten inte finns någon substans eller vettig information så tappar man snart intresset för att återvända dit.

Det viktigaste med Elimkyrkan är inte den bild som vi kan måla upp här eller den vackra layouten på vår nya hemsida utan det liv som vi med den här hemsidan försökt att fånga upp. Det liv som gör att det ständigt är något på gång hos oss. Det liv som utspelar sig i hemgrupper, bibelstudier, gudstjänster etc. Det livet kan vi inte ge en helt rättvis bild av här. Platsen räcker inte till och bilderna gör det inte rättvisa.

Men till dig som nu har kollat in vår nya sida och tycker att fasaden verkar okej så vill vi säga kom och besök oss! Se bakom fasaden och möt det liv som hela tiden rör sig här. Se till att besöka någon av våra gudstjänster eller någon annan samling som verkar locka. Vi skulle så gärna få möta just dig!

Välkommen!